Gezond Slapen Werkt Beter na een Slaapscan

Veel medewerkers moeten het soms doen met (te) weinig slaap. In een 24/7 en hyper verbonden samenleving proberen we meer en meer uit onszelf te halen en eisen dat ook van anderen. We dringen aan op productiviteit tot het uiterste en rennen zo van de ene naar de andere nieuwe uitdaging. Als het lijkt dat er niet genoeg uren in de dag zitten, moet uiteindelijk iets opgegeven worden; en dat is vaak dan de slaap.

-> Maar slaap is geen overbodige luxe.
-> Verloren slaap vermindert de hersenen kracht en productiviteit.
-> Verloren slaap vermindert de concentratie en schaadt het geheugen.
-> Verloren slaap vermindert het vermogen om te communiceren en verlaagt de creativiteit.
-> Verloren slaap triggers humeurigheid en verhoogt de stress en angst.
-> Verloren slaap schaadt motorische vaardigheden en sociale vaardigheden.
-> Gebrek aan slaap is gerelateerd aan verschillende ernstige gezondheidsproblemen zoals obesitas, diabetes en hart falen.
-> Gebrek aan slaap belemmert leidinggevende prestaties en, als gevolg, kan de organisatie hiervoor in gevaar komen.

Bron: Sleep Well, Lead Well – Center for Creative Leaderschip

De werkgeverskosten van chronische slapeloosheid (extra verzuim en verminderde arbeidsproductiviteit) worden geschat op gemiddeld ruim 2.250 euro per persoon per jaar. Ligt u daar wakker van?

Bij vele bedrijven en instellingen hebben wij geholpen met het vergroten van de slaapkennis. Wilt u weten hoe? Lees hier verder....

Slaapscan voor bedrijven

Gezonde slaap verbetert leiderschap, geeft energie aan productiviteit en wakkert creativiteit aan. 'Gezond Slapen Werkt Beter!'

Door middel van het Slaapscan programma kunt u de kennis rondom goed en gezond slaapgedrag bij uw medewerkers vergroten.

Onze dienstverlening is erop gericht om de medewerkers te coachen naar beter slapen. Met als direct doel een betere gezondheid en meer levensvreugde voor de medewerker, en daarmee indirect ook een positief effect op de productiviteit.

Dit Slaapscan programma kan stapsgewijs worden uitgerold binnen de organisatie. Deze volgt de weg van preventie (bewustwording en direct verbeteren van slaap), tot begeleiding en behandeling.

Deze aanpak is dit voor u kosten besparend, zodat niet iedereen de uitgebreide training en therapie hoeft te volgen of voorkomt dat men lang met problemen blijft tobben of problemen op een verkeerde wijze probeert aan te pakken (bijv. via het kopen van middeltjes bij een drogist).

De logische stappen naar Natuurlijk Beter Slapen:
Stap 1. Inzet Gratis Online Slaaptest
Stap 2. Presentatie op locatie
Stap 3. Slaapboekje als naslagwerk
Stap 4. Slaapcoach Online Slaaptraining
Stap 5. Somnio Online Therapie

Deze aanpak is ook met succes geïmplementeerd bij diverse andere bedrijven en organisaties.

Aanbevelingen & Ervaringen SlaapScan

Het SleepSupport team heeft een passie voor natuurlijk beter slapen. Wij willen dat ook graag delen met iedereen. Zo heeft SleepSuppport al met veel mensen en organisaties in uiteenlopende situaties samengewerkt en de SlaapScan gegeven. Lees hiervoor onze aanbevelingen en ervaringen over de SlaapScan.

Het was een echte opsteker de Powersessie ‘Gezond Slapen WERKT Beter’. Het leverde mij in ieder geval een schat aan informatie op voor mijzelf, terwijl ik goed slaap dacht ik.. ….en ook voor mijn kinderen en mijn vriendin. 🙂 Ik weet nu al zeker…dat het WERKT.

Geert Doensen
RDW - Groningen

"Kees (Owner Slaapcoach) heeft een geweldige presentatie bij Ericsson gegeven met op feiten gebaseerde wetenswaardigheden en easy-to-adapt tips & tricks. Slapen is een wetenschap. Kees weet dit te verweven in een begrijpelijk verhaal waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. Een aanrader want zoals Kees zelf zegt: “Goed slapen werkt beter”."

Marijn van Schaaik
Operations Director - Ericsson

De stap naar Natuurlijk Beter Slapen

maak je samen met Slaapcoach

Stap 1: Inzet Gratis Online Slaaptest

De eerste stap, gericht op bewustwording, is het u medewerkers bewust maken dat te weinig slaap het lichaam en de geest beschadigt. Hierbij kunt u door middel van de Slaapcoach poster (zie voorbeeld) en een interen mail met daarin een link naar de Slaapcoach Slaaptest uw medewerkers aanmoedigen geheel vrijblijvend en met volledige privacy hun persoonlijk wetenschappelijk slaapprofiel te laten opmaken.
De medewerker ontvangt dan een rapport waarin ze kunnen lezen wat hun huidige slaapefficiëntie is en of er eventueel spraken is van een slaapprobleem. Hiermee is een eerste laagdrempelige stap naar bewustwording over goede en gezonde slaap gezet en kan de medewerker meteen voor zich zelf bepalen of hij een volgende stap wil maken.

Stap 2: SlaapScan Presentatie op Locatie

De tweede stap, gericht op preventie, is het vergroten van het bewustzijn met betrekking tot slaap en het geven van diverse tips om slaapgedrag te verbeteren voor een gezondere slaap. Deze stap bestaat uit een presentatie met de naam ‘Gezond Slapen Werkt Beter’ op locatie aan de medewerkers. Hierbij is het vooral belangrijk dat men leert dat slaap belangrijk is voor de gezondheid, tips ontvangt om beter te slapen en leert hoe slaperigheid overdag vermeden kan worden. De inhoud van deze presentatie zal, in overleg met u, worden aangepast aan de meeste voorkomende problemen bij uw medewerkers.

Deze presentatie wordt gegeven door een opgeleide medewerker van Slaapcoach en zal bestaan uit:
- Algemene inleiding over slaap
- Slaapstructuur
- Slaap en Energie
- Slaapproblemen
- Slaaptips op de 4 belangrijkste gebied van goed- en gezond slapen

Deze presentaties worden per dagdeel gegeven en duren ca. 1,5 uur met een pauze van 15 minuten. Hierin zit een deel slaaptheorie en een deel meteen bruikbare slaaptips voor iedereen.

Via posters kunt u binnen uw organisatie de presentatie aankondigen. Deze maakt de deelnemers ook meteen bewust van het belang van goed en gezond slapen.

Stap 3: Slaapboekje als naslagwerk van SlaapScan

In deze stap kunnen wij de medewerkers een slaapboekje aanbieden. Dit is een boekje vol met slaaptips die op een praktische en humoristische manier gebracht worden. Hiermee kunnen de medewerkers een volgende stap zetten naar slaapbewustwording.

Slaapboekje is geschreven door dr. Winni Hofman in een voor iedereen begrijpelijke taal.

Het Slaapboekje bestaat uit twee delen en elk deel bestaat uit 26 slaaptips of 26 slaapverstoorders met bij elke tip een grappige illustratie.

Uit het slaapboekje kun je leren welke oorzaken je slaap kunnen verstoren. Van a (het gebruik van Alcohol als slaapmutsje) tot z (Ziek zijn).
Maar natuurlijk ook 26 tips om je slaap te verbeteren, zoals Rituelen, een Powernap, het aloude Schaapjes tellen, tips over Temperatuur en de I van Intimiteit.

Het boekje combineert de nieuwste wetenschappelijke inzichten met praktijkervaringen van mensen die hun slaapproblemen overwonnen hebben.

Stap 4: Slaapcoach Online Slaaptraining

De vierde stap is een computer gestuurde begeleiding om beter te leren slapen.

Slaapcoach is een begeleidingsprogramma van vijf weken (4 weken slaapbegeleiding en 1 week consolidatie), gebaseerd op de algoritmen van Somnio en bedoeld voor lichte slaapproblemen of voor mensen die eens goed willen leren slapen.

Op basis van een persoonlijk dagboek wordt elke week een consult met adviezen aangeboden, aangepast aan de persoonlijke situatie, middels computer algoritmen van Somnio. Er is geen consulent bij betrokken en er is geen mogelijkheid tot directe communicatie.

Stap 5: Somnio Online Therapie

De laatste stap, bedoeld voor medewerkers die last hebben van zwaardere slaapproblemen, kan de Somnio Cognitieve Gedrags Therapie (Somnio CGT) gevolgd worden. De Somnio CGT is gebaseerd op wereldwijd geldende protocollen en methoden om onder persoonlijke begeleiding slapeloosheid (insomnie) te behandelen.
Het hele therapietraject bestaat uit acht consulten, elk gegeven na het invullen van een slaaplogboek van minimaal 7 dagen. Er worden strikte protocollen gevolgd waarbij de therapeuten, die getraind zijn in CGT voor insomnie, computer ondersteuning krijgen. Bovendien zal een therapeut ook persoonlijk ingaan op de specifieke situatie, vragen en problemen van de cliënten. De therapeuten kunnen ook een eventuele andere co-morbiditeit constateren en indien nodig doorverwijzen of de therapie aanpassen.
De Somnio Therapie heeft blijvend resultaat. Het effect van CGT is dat men gedrag en gedachten omtrent slaap blijvend verandert en betere gewoontes aanleert. Hierbij speelt de persoonlijke begeleiding en ondersteuning van de therapeut een cruciale rol.
De kosten van Somnio zijn op basis van de geldende tarieven gepubliceerd op de Somnio website en afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij van de deelnemer. Deze kan van zijn zorgaanbieder mogelijk ook een deel vergoedt krijgen.

Powersessie Slaap bij Ericsson: Een ware eyeopener!

link naar Case Study Ericsson & SleepSupport

Slaperigheid op het werk kost meer dan je denkt! Door Dr. Winni Hofman

link naar het artikel in BG magazine

Tot Slot

Deze stapsgewijze aanpak is absoluut kosten besparend, zodat niet iedereen de uitgebreide training en therapie hoeft te volgen of voorkomt dat men lang met problemen blijft tobben of problemen op een verkeerde wijze probeert aan te pakken (bijv. via het kopen van middeltjes bij een drogist).

BTW

De Somnio therapie en Individuele consulten worden gegeven door Somnus et Vigilo BV als praktijk voor zorgverlening en zijn vrijgesteld van BTW. Slaapcoach wordt aangeboden door SleepSupport. De trainingen, slaapboekje en presentaties van Slaapcoach zijn niet vrijgesteld van BTW.

Oplossingen op maat

Wanneer een uitgebreid slaap-gezondheidsprogramma voor uw organisatie (nog) te ver voert, maar u uw medewerkers al wél iets wilt meegeven over goed en gezond slapen, dan biedt Slaapcoach ook oplossingen op maat aan.

“Wij werken graag samen met u een passend programma uit.”

Wilt u uw medewerkers betere slaapkennis geven, neem vrijblijvend contact met ons.

Bel +31 (0)20 – 8225 110 of Mail naar info@sleepsupport.nl

'Gezond slapen werkt beter'

Voor u en uw collega's.